Je kent het vast wel. Je collega die weer eens geen koffie wil halen voor jou, of je zoon die zijn vuile kleren niet in de wasmand doet. In het begin kijk je het nog aan, maar wanneer het vaker gebeurt, wordt de irritatiegrens bereikt. Wat doe je hier aan? 3 tips om op een andere manier naar de situatie te kijken.

3 tips voor minder irritaties, zonder feedback te hoeven geven

Je kent het vast wel. Je collega die weer eens geen koffie wil halen voor jou, of je zoon die zijn vuile kleren niet in de wasmand doet. In het begin kijk je het nog aan, maar wanneer het vaker gebeurt, wordt de irritatiegrens bereikt.
Wat doe je hier aan?

1: Heb je invloed?

Bepaal of je invloed hebt op de situatie. Een ander kan je niet veranderen, jezelf veranderen kan wel. Als je collega geen drinken voor je mee neemt en jij wil dat hij dit wel gaat doen, dan kan je hooguit vragen aan hem of hij het mee wil nemen. Zo niet, dan heb je hier mee om te gaan en geen energie meer in te steken. Negativiteit kost energie. Dus buig het om en geef energie aan de onderwerpen waar je wel invloed op hebt. Zie hiervoor tip 2 en 3.

2: Kwaliteit van de ander in zien

Was op kamer

Wanneer je je ergert, kijk dan eens vanaf een afstand naar de situatie. Als je kijkt naar je zoon die zijn vuile wasgoed niet in de wasmand stopt, wat vind jij hier van? Misschien vind je het slordig of passief gedrag? Weet dat er achter dit gedrag kwaliteiten schuil gaan. Haal het oordeel er eens vanaf, wat zie je dan? Wat zie je hem dan doen, wat jij misschien wel van hem kan leren? De kwaliteiten van je zoon kunnen zijn: rustig, flexibel, kan goed loslaten. Klopt het dat jij het tegenovergestelde bent op dat gebied? Ben jij netjes, moet alles gestructureerd en kan jíj daar wel eens in doorslaan door star te zijn? Neem eens de tijd om te zien wat jij kan leren van degene waaraan je je ergert. En nog mooier, ga in gesprek met de ander en leer van elkaar.

3: Wat levert het jou wel op?

Als laatste tip kan je ook bedenken wat het jou oplevert, dat de ander doet wat hij doet (begrijp je het nog). Wat is het positieve effect van het gedrag van de ander? Bijvoorbeeld bij je zoon; zolang het niet in de wasmand zit hoef ik het ook niet te wassen. Of bij je collega: Ik moet nu zelf vaker lopen en dit is weer goed voor mijn gezondheid of ik hoef mij nu ook niet verplicht te voelen om voor hem wat te halen.

Wie ben ik?

Assertiviteit

Ik ben Annelies Teunissen Assertiviteitscoach en -trainer
Ik coach vrouwen die zichzelf willen blijven, juist in lastige situaties.
Wil jij dit ook? Plan dan hier een kennismakingsgesprek in.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.