Wat onverschilligheid met je doet

Ze kwam binnen en ik voelde aan haar dat er iets was. Ze leek opgewekt, maar aan haar ogen zag ik dat dit een masker was. Er was wat gebeurd de dag ervoor. Ze vertelde mij dat haar partner haar regelmatig controleerde, haar telefoon, haar auto, etcetera. En zo ook de avond ervoor. Ze leek zich bij de situatie neergelegd te hebben.

Ik vroeg haar wat het met haar deed, ze haalde haar schouders op. “Het maakt mij niet uit. Hij doet maar. Als hij dit zo wil, dan is dat prima.” Samen besloten we om deze situatie verder te onderzoeken.

Wat is onverschilligheid?

Ik merk dat er achter onverschilligheid veel gevoelens zitten. Het is een soort van overlevingsmechanisme om niet te willen of kunnen voelen. Om bijvoorbeeld niet naar ‘binnen’ te hoeven gaan. Het kan zo heftig zijn om al die gevoelens wel naar boven te laten komen. In je hoofd blijven doet dan minder pijn en is gemakkelijker, waardoor onverschilligheid kan toetreden.

Het werkt helend om deze gevoelens juist wel vast te ‘pakken’, want pas als je iets vast hebt, kan je het ook loslaten.

Gevoelens

Ik ben met haar gaan onderzoeken welke gevoelens er bij haar naar boven komen wanneer ze ‘teruggaat’ naar deze situatie. Dit was echt niet gemakkelijk voor haar. Als coach heb ik daar wat oefeningen voor en deze zette ik in. De gevoelens kwamen langzamerhand naar boven. Boos, angst, moe, irritatie, eenzaamheid kwamen voorbij. “Lastig om dit zo te zien. Ik wil dit allemaal niet zijn. Ik wil vooral het begrip hebben voor hem. Nu zie ik dat ik dat toch heel lastig kan opbrengen. Dat ik het probeer van mij af te laten glijden.” Zei ze geëmotioneerd. Dit gaf haar inzicht.

Achter elk gedrag zit ook een behoefte

Achter deze onverschilligheid die zij toonde, zat ook een behoefte. Ze zette dit gedrag in zodat de harmonie tussen hun twee in stand bleef. Maar of dit ook echt harmonieus werkte, was maar de vraag.
Na stilgestaan te hebben bij de gevoelens, was het in kaart brengen van de behoeften, de volgende stap in deze sessie. Ze had er wat weerstand tegen, want wat deden haar behoeften er nu toe in deze situatie? Ze vond het moeilijk om voorbij de gevoelens te gaan kijken. Uiteindelijk werd zij nieuwsgierig en ging zij aan de de slag. Respect, vertrouwen, veiligheid kwamen hier naar voren. En ze kwam ook een laag dieper, want uiteindelijk was zij op zoek naar liefde en wilde zij zich gehoord en gezien voelen in deze relatie. Iets wat zij in deze situatie niet voelde.

Dan weet ik wat ik wil en dan?

Nu zij ervoer wat zij voelde en wat zij eigenlijk wilde in deze situatie, kon zij voor zichzelf in kaart brengen wat ze kon gaan doen. Het eerste wat zij wilde doen is het gesprek aan gaan met haar partner hierover en aangeven hoe zij het graag voor zich zag. Na dit gedaan te hebben kwam er weer wat meer rust in huis. Ze voelde zich gezien gehoord, omdat zij had gedeeld wat haar behoeften waren. En deze bleken veelal overeen te komen met wat haar partner ook wilde.

Zolang jij niet vertelt wat jij voelt en nodig hebt, kan de ander daar ook weinig mee. Wanneer iemand jouw behoefte kent, kan hij daar ook rekening mee houden.


Oefening voor thuis:

Voel jij je boos, verdrietig, naar, onbestendig? Dan kan je deze oefening ook goed thuis doen. Want zodra j e weet wat iets met je doet en weet wat je nodig hebt, kan je zelf weer een stap verder komen in je eigen proces.

Achterhaal eerst welke gevoelens jij op dat moment hebt. Zodat je ook stil kan staan bij deze gevoelens. Ze onder woorden weet te brengen voor jezelf en ook naar de ander toe.

Gevoelens:

Aarzelend, Afgemat, Angstig, Bang, Bedroefd, Bedrukt, Bekommerd, Bevreesd, Bezorgd, Boos, Chagrijnig, Doodsbang, Eenzaam, Ellendig, Futloos, Geagiteerd, Gefrustreerd, Geïrriteerd, Gekweld, Gekwetst, Geprikkeld, Geschokt, Gespannen, Knorrig, Koel, Koud, Kwaad, Melancholiek, Mistroostig, Moe, Moedeloos, Machteloos, Narrig, Nerveus, Netelig, Onbehaaglijk, Ongeduldig, Ongelukkig, Ongemakkelijk, Ongerust, Onrustig, Onthutst, Ontsteld, Ontzet, Onzeker, Opgelaten, Overstuur, Overweldigd, Paniekerig, Perplex, Razend, Rusteloos, Slaperig, Somber, Treurig, Triest, Uitgeput, Van streek, Verbaasd, Verbijsterd, Verlangend, Vermoeid, Verontrust, Verslagen, Vervelend, Vervreemd, Verward, Wanhopig, Warm, Weemoedig, Zenuwachtig, Zwaar.

Vervolgens breng je je behoeften in kaart. Wat is het wat je eigenlijk nodig hebt in deze situatie?

Behoeften:

Authenticiteit, Autonomie, Creativiteit, Integriteit, Zelfexpressie, Acceptatie, Bijdragen, Delen, Erkenning, Geruststelling, Mededogen, Ondersteuning, Respect, Tederheid, Veiligheid, Verbinding, Vertrouwen, Zekerheid, Zorg, Aanraking, Bescherming, Beschutting, Beweging, Licht, Lucht, Ruimte, Rust, Seksuele expressie, Voedsel, Water, Spel, Humor, Plezier, Spelen, Spirituele verbondenheid, Betekenis, Eenheid, Harmonie, Heelheid, Helderheid, Inspiratie, Leren/groeien, Ordening, Schoonheid, Vervulling (Innerlijke) vrede, Vieren van het leven, Vieren van verlies (rouwen).

Wanneer je weet wat je behoeften zijn, ga je aan de slag om dit ook voor elkaar te krijgen. Wat is de eerste stap die je nu kent zetten om je behoeften ook vervuld te krijgen?

Je kan dit voor jezelf doen. Mocht je hier begeleiding bij willen hebben, dan kan je ook contact met mij op nemen. Je kunt altijd een losse sessie bij mij boeken. Dit kan al erg helpend en inzichtelijk zijn.

Voor meer informatie klik hier.

Ik ben Annelies Teunissen. Assertiviteitscoach en -trainer.
Mijn missie is dat iedereen zichzelf kan zijn, ook in lastige of ongemakkelijke situaties.
Dit door inzicht te brengen bij jezelf en over de ander. Zodat jij een voor jouw prettige manier vindt om wel met deze situaties om te gaan.

Ik heb een e-book geschreven over grenzen stellen. Download deze hier:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.